X
تبلیغات
دانشجویان حقوق تجارت بین الملل دامغان

دانشجویان حقوق تجارت بین الملل دامغان
 
حقوقی
انحصار چیست ؟

در علم اقتصاد، انحصار (به انگلیسی: monopoly)‏ زمانی به وجود می‌آید که یک شخص ویژه یا یک سرمایه‌گذار کنترل کافی روی تولید یا خدمتی خاص دارد و به طور معنی‌داری برحسب اینکه افراد دیگر باید به آن دسترسی داشته باشند تعیین می‌شود.(این در تضاد باانحصار مصرف کننده است که در آن تنها یک شخص روی بازار برای خریداری کالا یا خدمت کنترل دارد مربوط است و با بازار چندقطبی که در آن تعداد کمی از اشخاص تاثیر قابل توجهی روی صنعت اعمال می‌کنند فرق دارد.) انحصارها به فرایندهایی که یک بنگاه سودهای مصرانه و سهم بزرگتری از بازار را نسبت به حالت رقابت کامل دارند، ارجاع می‌شوند.

انحصار در قانون

قانون اصلاح قانون انحصار دخانیات

‌قانون اصلاح قانون انحصار دخانیات
‌مصوب 26 اسفند ماه 1310 شمسی
‌ماده 1 - حق وارد و صادر کردن در حدود مقررات قانون انحصار تجارت خارجی خرید وفروش و تهیه و نگاهداری و حمل و نقل اجناس دخانیه و‌انواع کاغذ سیگار و متفرعات آندر کلیه مملکت منحصر به دولت و این انحصار موسوم به انحصار دولتی دخانیات خواهدبود و همچنین حق‌نگاهداری و به کار انداختن ادوات توتون‌بری و ماشین‌های کاغذبری وصحافی کاغذ سیگار و گیلزریزی و ماشینهای سیگارپیچی و متفرعات آن مختص‌به مؤسسهانحصار دخانیات است.

‌مؤسسه انحصار حق خواهد داشت کلیه ادوات و ماشین‌های مذکور در فوق که اجازهنگاهداری و به کار انداختن آنها رابه کسی نداده و همچنین‌ماشین‌ها و ادوات آنهارا که اجازه نگاهداری و به کار انداختن داده و بعد سلب نموده است از صاحبان آنهاخریده و قیمت آن را بپردازد.

 ماده 2 قانون برگزاری مناقصات  نیز از انحصار اینگونه تعریف می نماید

ط: انحصار: انحصار در معامله عبارت است از يگانه بودن متقاضي شركت درمعامله كه به طرق زير تعيين مي شود:
1. اعلان هيات وزيران براي كالاها و خدماتي كه در انحصار دولت است

2. انتشار آگهي عمومي و ايجاب تنها يك متقاضي براي انجام معامله

قراردادهای وارد کننده و توزیع کننده انحصاری

قراردادی است که فیمابین فروشنده و وارد کننده یا شخص توزیع کننده از سوی دیگر منعقد و بر اساس آن فروشنده حق انحصاری ورود کالا یا بازاریابی و فروش کالا یا محصول یا ارائه خدمات خاصی  را  در یک محدوده مشخص جغرافیایی به دیگری واگذار می نماید .

اینگونه قراردادها نیاز به تعامل و حسن نیت داشته و طرفین می بایست در اجرای تعهدات خویش بر اساس موافقتنامه و بر مبنای حسن نیت و رفتار عادلانه ومناسب عمل نمایند چون این قراردادها معمولا با زمانی طولانی تر نسبت به سایر قراردادها منعقد می گردند و ادامه همکاری و کسب انتفاع برای طرفین وجود حسن نیت را ایجاب می نماید.

این نوع از قراردادها اشتراکات زیادی با عمده قراردادها دارد مثلا می بایست مدت قرارداد دقیقا مشخص شود و وضعیت قرارداد نسبت به مواردی از قبیل تمدید یا فسخ قرارداد مشخص شود لیکن  در مبحث وظایف طرفین قرارداد دارای ویژگی های خاصی است که این قراردادها را نسبت به قراردادهای دیگر متمایز می کند .اهم وظایف طرفین بشرح ذیل می باشد .

الف ) وظایف فروشنده

1-فروشنده نمی تواند ،در طول مدت اعتبار این قرارداد ،به هیچ کس دیگری حتی به شرکت فرعی خود اجازه وارد کردن یا توزیع و ارائه کالا را در آن منطقه جغرافیایی بدهد .

2- فروشنده مجاز به انجام معامله مستقیم با مشتریان خاص خود خواهد بود مشروط بر اینکه  اولا لیست ایشان را در زمان انعقاد پیمان به اطلاع وارد کننده یا توزیع کننده خاص رسانده باشد ثانیا کارمزد ی که میزان ومقدار ان معمولا توسط طرفین قرارداد مشخص می گردد در حق وارد کننده یا توزیع کننده انحصاری کارسازی نماید ( پرداخت کند )

3- فروشنده باید بدون دریافت هرگونه هزینه ای کلیه اسناد و مدارک  مربوط به کالا را ( بروشورهای اطلاعاتی و غیره ....)در حد متعارف مورد نیاز توزیع کننده برای انجام تعهدات قراردادی او در اختیارش قراردهد .

4- کلیه اطلاعات را که به نوعی جهت انجام تعهد وارد کننده یا توزیع کننده لازم است در اختیار وی قراردهد مخصوصا اطلاعاتی که مربوط به کاهش ظرفیت تولید یا تحویل کالا می باشد .       

5- فروشنده باید توزیع کننده را درجریان کلیه اطلاعات من جمله ارتباطات خود با مشتریان منطقه قراردهد .

ب )اهم وظایف وارد کننده یا توزیع کننده انحصاری          

در قبال قرارداد و تعهدات فروشنده وظایف و مسئولیتهای متوجه وی می گردد که می بایست نسبت به انجام آن اقدام نماید در غیر اینصورت ممکن است بدلیل نقض قرارداد مواجهه با فسخ قرارداد و پرداخت غرامت گردد      

1-وارد کننده یا توزیع کننده کالایی را که توسط فروشنده در اختیارش قرار می گیرد بنام وحساب خودش در منطقه مورد توافق عرضه و بفروش برساند و اجازه فعالیت در خارج از حوزه مشخص شده را ندارد .

2-تلاش در جهت توسعه امر فروش کالا و تولیدات در منطقه

3- انجام هماهنگی  مناسب و متعارف با فروشنده

4-تعهد عدم رقابت ( یعنی نباید در تمام مدت قرارداد بدون اجازه کتبی و قبلی فروشنده مبادرت به  وارد کردن یا ارائه ،تولید،بازاریابی و فروش هرنوع کالایی که رقیب کالاهای موضوع این قرارداد است ( کالای مشابه )در قلمرو و محدوده جغرافیایی توافق شده بنماید .

5-سازماندهی فروش  از دیگر تعهدات وارد کننده و توزیع کننده انحصاری است یعنی می بایست سازمان مناسبی را جهت فروش ودر صورت لزوم ارائه خدمات پس از فروش با کلیه امکانات و کارکنان مورد نیاز را بذای اجرای تعهدات خود در سراسر منطقه مشخص شده تجهیز نماید .

6-چنانچه فروشنده قید نموده باشد کالا یا محصول و یاخدمات می بایست به قیمت مشخص شده ارائه یا بفروش برسد طرف دیگر قرارداد مکلف به تبعیت از آن است

7-توزیع کننده مجاز خواهد بود کلیه علایم تجاری ، اسامی تجاری و یا هرنوع علایم دیگر مربوط به فروشنده کالا را صرفا به منظور شناساندن و تبلیغات مورد استفاده قراردهد و از هر گونه سو استفاده از این موارد خود داری نماید .

8- وارد کننده یا توزیع کننده انحصاری می بایست به محض اطلاع از هرگونه لطمه به محصول یا کالا یا منافع فروشنده و یا لطمه به برند و علایم تجاری یا هرگونه دگرگونی و عدم استقبال یا استقبال از کالا  و رشد اقتصادی یا رکود بازار را بصورت دقیق و شفاف به اطلاع فروشنده برساند .

ماده 9- استفاده از نمایندگان یا توزیع کنندگان درجه دو در منطقه حوزه فعالیت منوط به مجوز کتبی فروشنده بلا مانع خواهد بود . مسئولیت وارد کننده یا توزیع کننده درجه 2 در طول مدت قرارداد بر عهده وارد کننده یا توزیع کننده اصلی خواهد بود .

 

سوال پیشنهادی : چهار مورد از اهم وظایف وارد کننده یا توزیع کننده انحصاری را بیان فرمایید ؟


برچسب‌ها: درس حقوق قرارداد های استاد امیری
نوشته شده در تاريخ 92/09/30 توسط روابط عمومی وبلاگ
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
  • یک کلوپ
  • پنجه
  • ایران آی تی